D2370 nyhetsbrev om ClubRunner 2020-10-12

• CR-klubbarnas presidenter
  • CR-klubbarnas kontaktpersoner/kontoadmin
  • CR-klubbarnas IT-samordnare

Sprid denna information till berörda i klubben!

Bästa CR-klubb!

Fler och fler klubbar har upptäckt ClubRunners nyhetsbrev som enkelt och snyggt paketerar veckans information till medlemmarna. Det är dessutom lätt att hitta klubbens tidigare nyhetsbrev samlade på den inbyggda sidan [klubbnamn].rotary2370.se/bulletins

Ännu bättre blir det när man kommer igång med artiklar. De traditionella mötesreferaten skrivs med fördel i den modernare artikelformen och kan därmed visas på hemsidan, i mobil-appen, gå med i nyhetsbrev och lätt delas i sociala media.

Se supportsidorna Nyhetsbrev respektive Artiklar som också innehåller egna utbildningsfilmer. Nyhetsbrev i praktiken: t ex i min klubb Värmdö Skärgård där presidenten skickar ut medlemsbrev varje vecka.

Månadens tips

• Får medlemmarna e-post från klubben? Beroende på mailoperatör kan mottagaren behöva göra någon inställning för att få mail från ClubRunner till sin primära flik/inkorg/mapp och framförallt att inte till skräppostmappen. Se supportsidan Utskick för exempel på filter för Gmail.

• Ge gåva-sida finns nu på distriktswebben, en vägledning om den smidiga online-gåvofunktionen hos TRF. Länka gärna från klubbwebben för att underlätta för medlemmarna att ge minnesgåvor eller gratulationer via TRF.

• Sök medlem i distriktet finns på distriktswebben, men kräver att man loggar in (samma inloggningsuppgifter som till egna klubben). Länka gärna från klubbwebben till söksidan.
    Obs att alla medlemmar kanske inte visas i träfflistan, beroende på att någon själv har skruvat åt sekretessen i sin medlemsprofil (flik Sekretess).

• Länka gärna till distriktets webb rotary2370.se från klubbwebben, t ex som en undermenypunkt för Medlemssidor.

• Klubbsidorna på MyRotary har trasslat för många funktionärer ("Sorry...-error/Try again") och det har blivit supportärenden till RI-data. Det är i många fall en språkbugg hos RI och det finns en work-around för den:
    - När du loggat in får du adress: https://my.rotary.org/en/ som ersätts med https://my.rotary.org/sv/ (det är därför det inte fungerar!)
    - Byt språk till tyska (uppe till höger vid ditt inloggningsnamn) och adressen blir https://my.rotary.org/sv/de/
    - Radera /sv så adressen blir https://my.rotary.org/de/
    - Kolla att klubbsidorna visas, byt sen språk till engelska.
    - Vid behov rensa cachminnet i webbläsaren.

• Radera f d medlemmar. Klubben har ingen laglig grund att spara personuppgifter om f d medlemmar längre än vad som kan motiveras av oreglerade ekonomiska eller andra mellanhavanden (GDPR). Distriktet rekommenderar att f d medlemmar raderas senast ca tre månader efter utgången av det Rotaryår då medlemskapet upphörde.

Om klubben vill ha fortsatt kontakt med f d medlem: lägg in vederbörande som Kontakt (icke-medlem), t ex i kategori Bulletin subscribers eller en egendefinierad kategori. Se supportsidan Externa Kontakter.

Visa era program i distriktskalendern!

Saknade du din klubbs program i distriktsbrevet i fredags? Det beror säkert på att Ja-knappen (se bild till höger) inte var markerad i evenemangets inställningar.

Glöm inte att andra är intresserade av era evenemang/program!

På distriktswebben publiceras alla evenemang som har Ja-markeringen. Se samlingssidan På gång inom distriktet (bilden till höger).

Listan På gång i klubbarna i distriktsbrevet hämtas från samlingssidan.

Tipsa om detta till dem som skriver in era evenemang!

Fakturor från ClubRunner

Abonnemangsfakturan har kommit till distriktet: 7 USD gånger ert medlemsantal i ClubRunner inkl honorärer för perioden 2020-09-01--2021-08-31. Hos ClubRunner i Kanada är man glad över den goda anslutningen som blev i distriktet och bjuder våra klubbar på två månader förlängd gratisperiod (juli och augusti). Tack!

Distriktskassören vidarefakturerar varje klubb i SEK.

Startavgiften (99 USD/klubb) skulle enligt distriktets affärsavtal faktureras omgående från ClubRunner direkt till klubbarna. Ännu har den inte kommit till min klubb, men räkna med att den dyker upp så småningom. Den skickas troligen till kontoadministratören som registrerades i starten.

Till sist: använd supportsidorna - se nedan!

Supportsidorna distriktswebben har instruktioner för bl a kärnområdena artiklar, evenemang (program), nyhetsbrev och utskick samt webb. Till dessa områden finns utbildningsfilmer.

Tidigare nyhetsbrev finns på distriktswebben: Om distriktet/distriktets nyhetsbrev.

Kontakta mig gärna om du har frågor!

Bästa Rotaryhälsningar
DITS 2370 (Värmdö Skärgård RK)
ClubRunner Mobile