ANGE ALLTID MOTTAGARGRUPP!
Mottagaren ser inte om andra också är mottagare av samma utskick.
Om du inte anger mottagargrupp är risken stor för osäkerhet hos enskilda mottagare. En åtgärd kan t ex bli att skicka mailet vidare till andra som de anser borde känna till innehållet: "- har du också fått det här?" eller "- detta borde du också se" medan i själva verket har alla berörda fått samma mail ....
Ange därför tydligt en eller flera mottagargrupper. Särskilt viktigt är detta vid större utskick från distriktet.
Exempel:
Till styrelsen 2020/21
Till styrelse och funktionärer 2020/21
Till 2370 klubbpresidenter och sekreterare
Sändlista med mottagarnas namn (inga e-postadresser) går att bifoga som tillval (i steg 4) på utskickssidorna för e-post resp evenemang.
Massutskick passar inte alltid
I följande situationer kan det vara bättre att skicka på vanligt sätt från avsändarens eget mailkonto.
- Mottagarna utgör inte en kategori (sändlista) eller är få personer. T ex mail till två programansvariga plus klubbmästaren.
- Du vill starta en mailtråd med diskussion mellan flera personer.
- Innehållet ska inte spridas utanför mottagarkretsen. Avsända mail i ClubRunner kan läsas av alla som har behörighet att skicka mail.
Att välja mottagare
För medlemsutskick är det bara att sätta kryss i rutan vid Active and Honorary members. Öppna vid behov upp mottagarkategorin (klicka på plus) i delmängderna aktiva medlemmar respektive hedersmedlemmar. En delmängd kan expanderas för att välja enskilda mottagare.
Exempel på hur man väljer bara en mottagare ur en grupp (visar 1 vald av 2 möjliga):

Samma handgrepp gäller för alla typer av utskick i ClubRunner - mail, inbjudan till evenemang, nyhetsbrev.
Exemplet ovan illustrerar också att det skapas särskilda status-sändlistor för utskick för evenemang där registrering har valts: By Status ovan – anmälda, tackat nej, ej svarat.
Gruppen Contact groups innehåller bl a de fördefinierade grupperna Bulletin subscribers, Meeting Guests, Friends, men kan också innehålla klubbdefinierade grupper. Läs mer om detta på supportsidan Externa kontakter.
Uppföljning av utskick
ClubRunner har inbyggd uppföljning av alla utskick (e-mail, inbjudningar, nyhetsbrev).
För Nyhetsbrev (ny, beta) finns historiken under Inställningar/Send History. I kolumnen Actions välj Stats:

Det viktiga är att hålla Undelivered & Errors på NOLL. ClubRunner gör flera försök att om-sända ett mail som studsar.
Den som dyker upp i Undelivered & Errors har inte fått mailet.
Adresser som visas i Undelivered & Errors blockeras från kommande utskick. Klicka på siffran för Bounced eller Dropped (eller på orangea knappen Manage Blocked Emails) och se listan med detaljer för de misslyckade utskicken. Vanligast är adressfel, bl a att adressen inte finns, och att postboxen är full, men det finns mer komplicerade fel som medlemmen kanske måste kontakta sin e-postoperatör om. I så fall behöver medlemmen få det exakta felmeddelandet som upplysning till experterna.
Uppmärksamma medlemmen på problemet! Efter åtgärd måste du ta bort medlemmen från blockerad-listan för att häva blockeringen inför nästa utskick.
Öppningstalet Opened är en mer osäker siffra men ger ändå en grov indikering på hur många mottagare som öppnat mailet. Mäthinder är t ex att vissa e-postsystem inte hanterar sådan uppföljning, det kan också vara så att virus-scanning eller förhandsvisning markerar som öppnat, även om mottagaren inte ens har sett mailet. Se förklaring i ClubRunner Community.
Avsändaradress
Utskicken från ClubRunner har avsändaradress på format [avsändarens mailadress, @-tecknet ersatt av punkt]@clubrunner.email - t ex pal.harryson.gmail.com@clubrunner.email
Skräppost?
För att undvika att utskicken hamnar i skräpposten bör alla lägga till @clubrunner.email i sin adressbok.
Svårt att hitta ClubRunner-utskick i din mail?
Flera e-posttjänster och program har automatisk kategorisering av inkommande mail.
Gmail kategoriserar ofta ClubRunner-utskick till fliken Kampanjer som man kanske inte tittar i lika ofta som i Primär. För att utskick från ClubRunner ska dyka upp i Gmails primärflik kan man göra ett filter i sitt gmail-konto:

Om du använder annat e-postprogram än Gmail, kolla programmets hjälpsidor och sök på filter, regler eller kategorisering.