Publicerad av Nils Åkerlund den 05 Jan 2021
I över 70 år har julgransplundringen arrangerats på Trosa torg. Att denna tradition inte skulle dö ut i år, med alla Coronabegränsningar, känns angeläget för Trosa Rotaryklubb. Stadens egen showartist Josephine Betschart, som normalt leder den populära plundringen på torget, tog initiativet och har istället spelat in en plundring i stadsmuseet på Garvaregården.

Detta projekt har Trosa Rotaryklubb tillsammans med Trosa kommun stolt sponsrat, och nu ligger en 20 minuters inspelning uppe på nätet till den 25 januari. Josephine har lagt ut den på Youtube, på sin egen hemsida, Facebook och på Trosa Turism´s hemsida mm. Hon har också sett till att plundringen kommer att spelas upp på kommunens äldreboenden.

Trosa Rotaryklubb vill naturligtvis att denna skall få spridning inom och utom klubben, i familjer och alla som vill lysa upp januarimörkret med en annorlunda "Trosatradition". Så dela denna artikel till alla Dina kontakter och nätverk - och uppmana till att göra en "hemmaplundring"!

Här är adressen till Josephines hemsida: trosasommarteater.se/julgransplundring.html

För er som har facebook så får ni väldigt gärna gå in och dela den från Trosa sommarteaters sida hälsar Josephine.

Plundringshälsningar
Nils Åkerlund