Publicerad av Per Jannersten den 14 Jan 2021
TRF
Många tror att Rotary Foundation (TRF) tigger pengar som alla andra. Det är helt fel. Faktum är att TRF inte vill ha några bidrag. TRF behöver inte ha några allmosor. Det är Rotary International, inte TRF, som rekommenderar oss att bidra till projektverksamheten GENOM vår egen Foundation.

En annan seglivad myt är att TRF tullar på bidragen. Så är det INTE. Det första som händer när du betalar in, låt säga 100 dollar, är att dina 100 dollar öronmärks med det ändamål som du anger när du betalar. Står det Water bokförs 100 dollar som en skuld till detta fokusområde.

Poängen är att TRF inte blir av med denna skuld i sin bokföring med mindre än att de betalar ut 100 dollar till något vattenprojekt.

Mitt uppdrag som Major Gift Advisor för Sverige, Finland, Ryssland och Baltikum är att hjälpa dem som insett att TRF är bästa val när man bestämt sig för att göra något för andra.

Alla rotarianer bör överväga ett medlemskap i Paul Harris Society (PHS; ej att förväxla med PHF). Kravet för medlemskap är att man ger min. $1000 per år till projektverksamheten. Meddela mig eller Åsa om du är intresserad av att bli en av oss.

Riktigt seriösa rotarianer blir Major Donors. Den nedre gränsen för detta är $10.000, vilket är ett aktningsvärt belopp. Men inget säger att man måste betala hela summan på ett bräde. PHS-are blir som regel Major Donors så småningom.
Strax före nyår hjälpte jag en rysk kvinna som ville bli Major Donor. Haken var att hon inte hade $10.000 tillgängligt. Lösningen blev en Pledge. Det innebar att hon genast efter att ha betalat in $3.334 nu kan titulera sig Major Donor. Resterande $6.666 har hon förbundit sig att betala senast 30/6 2023.

Ett annat nyligen avslutat ärende är en äldre finländare som jag hjälpte att sätta upp en Named Fund, alltså en fond i fonden med namn som donatorn väljer. (I det aktuella fallet valde donatorn efter samråd med dottern att sätta upp en familjefond till förmån för Mother and child health.)
Vem som helst kan sätta upp en Named Fund och vem som helst kan bidra till en Named Fund så snart den är igångsatt. Minsta grundplåt är $25.000. Har man inte $25.000 löst i fickan kan man göra som den finske farbrorn och lägga till några rader i sitt testamente. Behöver du hjälp med att formulera ett legat och/eller ett kodicill, ordnar jag det pro bono, dvs gratis. Det är mycket enklare än termerna antyder.

Skapa och driva projekt

TRF är unikt även på så sätt att vi rotarianer kan styra hur pengarna används i slutänden. Faktum är att ALLT som Rotary har åstadkommit har börjat med att en enskild rotarian insett ett behov och har haft ambitionen att lösa det. Även det största av stora projekt, PlusPlus, startade med att en person hade en vision. Du har också möjlighet att åstadkomma storverk genom att nyttja TRF!

När det gäller crowd funding (många mindre belopp istället för ett fåtal stora) rekommenderar jag QR-koder.

Ett exempel för att illustrera tekniken:
  1. Starta Swish appen.
  2. Välj “Skanna”.
  3. Rikta kameran mot koden till höger.
  4. Skicka bidraget (i detta exempel går 20 kr via mig till distrikt 2370:s PolioPlus-insamling).

Förslaget är att du skapar egen QR-kod och kopplar till ditt insamlingskonto: www.swish.nu/skapa-qr-kod

Läs mer om praktiska detaljer på
www.jannersten.org:1500/EMGA/pdf/Skapa_Swish-kod.pdf.

Du som har ambitionen att göra något kommer att stöta på frågor och problem. Ge inte upp! Du är inte ensam, svaren/hjälpen är bara ett par knapptryck bort!

Visst, det ÄR jobbigt att driva rotaryhjulet men besväret är mödan väl värd, se själv (tid 1 min 50 s):

Per Jannersten