Webbredigering

Denna sida ger grunderna för redigering av ClubRunners webbsidor i den grafiska editorn "Ny webbplats".

Det praktiska om att anpassa webbplatsens navigeringsmeny finns på  supportsidan Webbmenyer.

Redigering av klubbens webbsidor kräver administratörsbehörighet (30) medan det räcker med den vanliga funktionärsbehörigheten 50 för att redigera artiklar och evenemang, se supportsidan Behörighet, särskilt avsnittet om Hemsida och behörighet.

Vilka målgrupper gör ni webben för?

Utforma klubbwebben så att den stödjer klubbens kommunikationsmål! Innan du kastar dig in i webbredigeringen - börja därför med att designa sidstruktur och navigering: se supportsidan Synlighet resp artikeln Hemsidan som skyltfönster. Designen ska ge svar på vilken typ av innehåll som ska placeras var på sidan. D2400 har bra handledningar om varumärke/igenkänning (se högerspalten).

Överskådlig, tydlig, intresseväckande är tre bra nyckelord.

Många besökare använder mobilen. Använd gärna verktyget överst i mitten på redigeringssidan (tre symboler: dator, läsplatta, mobil) för att kolla hur din sida ser ut med olika skärmstorlek.

Webbsidorna bör byggas så att innehåll som klubbens övriga funktionärer producerar - framförallt artiklar och evenemang - automatiskt publiceras på webbsidorna och att webbsidorna i sig inte behöver löpande underhåll utan hålls levande genom ett innehållsflöde som hela funktionärsteamet bidrar till. Artikelflöde från RI kan också bidra till en levande sida.

Utbildningsfilm

Distriktets utbildningsfilm (43 minuter) om webbredigering och webbmenyer:
  • Webbredigering 27 minuter
  • Menyer 11 minuter
  • Webbdesign och innehållsflöde 5 minuter.

Använd helskärmsläge eller öppna filmen i Youtube.

En bra utbildningsfilm finns också i D2390:s funktions-webbinarier om ClubRunner.