Vanliga skillnader vid synkronisering
Member Type Mismatches
Om Jämför och synka-funktionen visar rubriken Member Type Mismatch och medlemmen är avslutad i CR men aktiv i RI: avslut synkas inte retroaktivt, efter att integrationen kopplats in, så det finns tre sätt att lösa problemet.
- - Aktivera medlemskapet igen i CR, markera knappen Rapportera INTE denna aktivering till RI.
- Avsluta medlemskapet i CR, se till att knappen Rapportera avslutad medlem till RI är markerad.
eller - Logga in hos RI och avsluta medlemskapet.
eller - Skriv till data@rotary.org och be dem rätta till status.
Members Missing in RI, Members Missing in ClubRunner
Dessa två sektioner kan visa samma medlemmar beroende på att de finns i båda registren, utan RI-nummer i CR men med RI-nummer hos RI. Då kan synkroniseringen inte matcha personen.
Oftast är det RI-nummer rätt som visas i sektionen Members Missing in ClubRunner och felet kan lösas med följande åtgärd:
Kopiera medlemmens ID (RI-nummer) som finns i sektionen Members Missing in ClubRunner. Klicka på samma medlems namn i sektionen Members Missing in RI för att gå till medlemsprofilen i ClubRunner. I Rotary-fliken: lägg till ID i fältet Rotary medlemsnummer. Därmed försvinner skillnaden mellan CR- och RI-registren.
Kopiera medlemmens ID (RI-nummer) som finns i sektionen Members Missing in ClubRunner. Klicka på samma medlems namn i sektionen Members Missing in RI för att gå till medlemsprofilen i ClubRunner. I Rotary-fliken: lägg till ID i fältet Rotary medlemsnummer. Därmed försvinner skillnaden mellan CR- och RI-registren.
FTransfermedlem i ClubRunner kan inte läggas till hos RI?
I första hand bör funktionen Transfer New Member användas, men om medlemmen redan är inlagd i ClubRunner kan felet vara antingen att vederbörande fortfarande är medlem i tidigare klubb, eller att datum för inträde i klubben är angivet till tidpunkt före utträdesdatum i tidigare klubb. Se nedan om felsökning.
Hjälp om synkronisering
Titta i RI-integration/Member Updates Archive. Där loggas alla ändringsförsök och om synkroniseringen inte fungerat finns felmeddelande som kan ge förklaring eller ledtråd.
För att felsöka kan du behöva kolla en persons medlemsstatus i RI:s register: utnyttja sökfunktionen Transfer New Member (blå knapp på sidan Medlemskap/Medlemslista). Där visas både pågående och avslutade medlemskap och sökning kan göras såväl på RI-nummer som på för- och efternamn.
Ändrad e-post vill inte synka till RI?
Om medlems ändrade e-postadress i ClubRunner inte kan synkas till RI kan det bero på en restriktion för RI-konton. Om medlemmens enda e-postadress hos RI är den primära e-postadressen och också medlemmens användar-ID hos RI, då kräver RI att medlemmen själv loggar in hos RI för att byta sin e-postadress (primary/signin email). Alternativet är att medlemmen skriver till data@rotary.org (på engelska) och ber dem göra ändringen.
ClubRunners hjälpsidor
Se ClubRunners supportartiklar (engelska), bl a:
- How to use the Compare & Synchronize function
- How to resolve synchronization failures with RI Integration
ClubRunners Webinar (54 minuter, engelska): RI integration for Clubs