Synk av data för enskild medlem
När klubben kopplat in synkroniseringen med RI jämförs och uppdateras fälten Förnamn, Efternamn, RotaryID för att säkerställa att medlemsidentiteten är densamma i båda registren.
Även om medlemsidentiteten är säkrad kan övriga fält skilja sig mellan CR och RI i bl a följande situationer:
- ändring gjordes direkt hos RI
- ändring gjordes innan integrationen blev inkopplad
- ändring gjordes innan personen var identisk på båda sidor (CR resp RI) med matchande Förnamn, Efternamn, RotaryID.
- ändring gjordes i fält som undantas från synkronisering genom klubbens synkroniseringsinställning eller medlemmens sekretessinställning.
Använd funktionen RI medlemssynkning (i blocket RI-integration på startsidan) och sedan Compare för respektive medlem. Då visas en jämförelse mellan medlemmens data i CR- respektive RI-registren och man kan åtgärda eventuella skillnader.
För att kolla alla medlemmar måste man idag ta dem en efter en. CR vill förbättra detta, men det hänger på RI vars datahantering till stor del görs manuellt idag, se tråd om detta i ClubrunnerCommunity.
Skillnader i medlemsstatus CR - RI
Member Type Mismatches
Om RI medlemssynkning-funktionen visar rubriken Member Type Mismatch och medlemmen är avslutad i CR men aktiv i RI: avslut synkas inte retroaktivt, efter att integrationen kopplats in, så det finns tre sätt att lösa problemet.
- - Aktivera medlemskapet igen i CR*, markera knappen Rapportera INTE denna aktivering till RI.
- Avsluta medlemskapet i CR, se till att knappen Rapportera avslutad medlem till RI är markerad. Obs att RI inte accepterar avslutningsdatum mer än 30 dagar retroaktivt.
eller - Logga in hos RI och avsluta medlemskapet.
eller - Skriv till data@rotary.org (på engelska) och be dem rätta till status.
* kolla först ursprungligt inträdesdatum i klubben så att det kan anges när medlemskapet aktiveras, annars kan det se konstigt ut i rapportuttag etc.
Members Missing in RI, Members Missing in ClubRunner
Dessa två sektioner kan visa samma medlem beroende på att medlemmen är utan RI-nummer i CR men har RI-nummer hos RI. Då kan synkroniseringen inte matcha personen.
Oftast är det rätt RI-nummer som visas i sektionen Members Missing in ClubRunner och felet kan lösas med följande åtgärd:
Kopiera medlemmens ID (RI-nummer) som finns i sektionen Members Missing in ClubRunner. Klicka på samma medlems namn i sektionen Members Missing in RI för att gå till medlemsprofilen i ClubRunner. I Rotary-fliken: lägg till ID i fältet Rotary medlemsnummer. Därmed försvinner skillnaden mellan CR- och RI-registren. Kolla genom att köra RI medlemssynkning-funktionen igen.
Kopiera medlemmens ID (RI-nummer) som finns i sektionen Members Missing in ClubRunner. Klicka på samma medlems namn i sektionen Members Missing in RI för att gå till medlemsprofilen i ClubRunner. I Rotary-fliken: lägg till ID i fältet Rotary medlemsnummer. Därmed försvinner skillnaden mellan CR- och RI-registren. Kolla genom att köra RI medlemssynkning-funktionen igen.
Ny medlem i ClubRunner kan inte läggas till hos RI?
Om medlemmen redan är inlagd i ClubRunner är felet troligen att vederbörande är tidigare Rotarian och fortfarande är medlem i sin gamla klubb, eller att datum för inträde i ny klubb är angivet till tidpunkt före utträdesdatum i tidigare klubb. Se nedan om felsökning.
I första hand bör funktionen Överför ny Rotarymedlem till klubben ("Transfer New Member") användas för tidigare Rotarianer, där ser man om personen fortfarande är medlem i annan klubb. Om personen inte längre är medlem i någon klubb, då kan funktionen Överför ny Rotarymedlem till klubben lägga till vederbörande (och alla uppgifter som RI har) med en klick!
Ändrad e-post vill inte synka till RI?
Om medlems ändrade e-postadress i ClubRunner inte kan synkas till RI kan det bero på en restriktion för RI-konton: om medlemmens enda e-postadress hos RI är den primära e-postadressen och den också är medlemmens användar-ID hos RI, då kräver RI att medlemmen själv loggar in hos RI för att byta sin e-postadress (primary/sign-in email).
Då kan e-postadressen alltså inte ändras via integrationen med något medlemssystem t ex ClubRunner. Som alternativ kan medlemmen skriva till data@rotary.org (på engelska) och be dem göra ändringen.
Synk av ledande funktionärer
Använd funktionen RI-synkning/Jämför och synka ledande funktionärer för att synka de uppdrag som RI registrerar.
Om det blir felmeddelande vid försök att synka en funktionär från RI till CR: troligen finns inte motsvarande funktionärspost i klubbens funktionärslista. Då finns det ju inget uppdrag att synka in namnet från RI till :-(
Lägg in uppdraget i funktionärslistan och kör synkfunktionen igen!
Felsökning
Granska loggen i RI-integration/Member Updates Archive. Där loggas alla ändringsförsök och om synkroniseringen inte fungerat finns felmeddelande som kan ge förklaring eller ledtråd. Kolla också Details som visar vad uppdateringsförsöket innehöll.
För att felsöka angående ny medlem kan du behöva kolla medlemsstatus i RI:s register: utnyttja sökfunktionen Överför ny Rotarymedlem till klubben (blå knapp på sidan Medlemskap/Medlemslista). Där visas både pågående och avslutade medlemskap och sökning kan göras såväl på RI-nummer som på för- och efternamn.
Har du fått mail från ClubRunner?
"OBS: Uppdatering saknas i Rotarys databas - [klubbnamn]" skickas ut automatiskt när det finns olösta uppdateringsärenden. Glöm inte att markera när ärendet är löst (Mark as resolved) i logglistan, annars kommer mail nästa vecka också! Skriv gärna in en kort text som självhjälp till nästa gång något liknande händer.
ClubRunners hjälpsidor
Se ClubRunners supportartiklar (engelska), bl a:
- How to use the Compare & Synchronize function
- How to resolve synchronization failures with RI Integration
- Rotary International Integration introduction and overview
ClubRunners Webinar (54 minuter, engelska): RI integration for Clubs