Online Registration
  • Registration for this event is now closed.
mar
Årsta brygga

Stiftelsen Initiativ Utö erbjuder visning av våtmarksprojektet

Vid BASRAN:s webbinarium den 2 oktober 2021 kunde vi lyssna till Robert Cederlund, ordförande, Stiftelsen Initiativ Utö, som berättade om de 3 våtmarker som de anlagt på ön. Du kan lyssna till den inspelade presentationen genom följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=HcENUst7CrY&t=5255s

Stiftelsen har skapat en modell för att anlägga och underhålla våtmarker, som kallas "Playbook". Deras mål är att tillsammans med partners verka för att modellen återanvändes och att det leder till totalt 3000 våtmarker i de 9 länderna runt Östersjön.

Robert har nu erbjudit oss att besöka Utö lördagen den 12 mars för att få ta del av och se deras våtmarksprojekt.

Båten från Årsta Brygga avgår kl. 10:00 och vi är då framme på Utö kl. 11:15. Åk pendeltåg 43  från Stockholm City mot Nynäshamn. Kliv av vid Västerhaninge station. Tag sedan buss 846 till Årsta Brygga. Tåg- och busstiderna hittar man enkelt på www.sl.se. Som det ser ut just nu så avgår ett pendeltåg från Stockholm City kl. 08:51 och då är man inkl. bussbyte och bussresa enligt tidtabellen framme vid Årsta Brygga kl. 09:46. Ett annat avgår kl. 08:21 och då är man enligt tabellen framme vid Årsta Brygga kl. 09:17. Föredrar Du att åka bil så finns det parkeringsplatser vid Årsta Brygga.

Robert Cederlund kommer att se till att vi kan ta oss fram på ön för att på plats kunna beskåda våtmarkerna. Han och hans kollegor kommer också se till att vi får en enklare lunch, typ en värmande soppa, under besöket.

Båten tillbaka lämnar Utö kl. 14:35 f.v.b. till Årsta Brygga.

BASRAN bjuder just nu in til sitt tredje webbinarium, som kommer att ha titeln "Wetlands and the Baltic Sea Environment" och som kommer att arrangeras av vårt distrikt lördagen den 5 mars. Inbjudan hittar Du genom följande länk: https://www.rotary2370.se/Event/baltic-sea-wet-lands--seminarium-online

Vi har också nominerat Robert Cederlund till Björn Carlsons Östersjöpris: https://bjorncarlsonsostersjopris.se. Du ser nomineringen i bilagan ("Event attachments") på evenemangets sida på distriktswebben. Vill Du eller Din klubb göra samma sak går det alltså att kopiera och modifiera bilagan. Sista dag för nominering är den 31 januari.

PRIS

Priset för arrangemanget och lunchen uppgår till 150 SEK per person. Betala på plats med cash eller swish. Resan kan betalas med SL-kort.

ANMÄLAN

Både rotarianer och gäster är välkomna!
Anmäl Dig till besöket på Utö senast den 1 mars i ClubRunners mobilapp (District Events) eller på evenemangets sida på distriktswebben, eller med den personliga anmälningslänken för dig som fått inbjudan per mail.

Aktiva "Rädda Östersjön" hälsningar,
Distriktskommittén för "Rädda Östersjön" projektet:
Tommy Lekenmyr, Nynäshamn RK, ordförande
Sven Rudberg, Värmdö-Skärgård RK