D2370 nyhetsbrev om ClubRunner 2020-08-09
  • CR-klubbarnas presidenter
  • CR-klubbarnas kontaktpersoner/kontoadmin
  • CR-klubbarnas IT-samordnare

Bästa ClubRunner-klubbar i 2370!

Är din klubb klar med dessa fyra punkter?
  1. Synkronisering av medlemsregistret ClubRunner-RI
    Uppdaterar ni medlemsregistret mot RI? Se supportsidan Införande (avsnitt 3 Driftsättning).

2. Årets funktionärer
    Finns alla klubbens funktionärer införda i ClubRunner? Se checklista 3 juli.

3. Lansering till medlemmarna
    Hittar medlemmarna till nya hemsidan? Kan de logga in? Se supportsidan Lansering.

4. Tidningsval
    Detta måste föras in på varje medlem, se supportsidan Införande (punkt 2.1 Utmärkelser och tidningsval).
    Deadline för att införa uppgifterna var 1 augusti, så för flera klubbar fick jag använda gamla uppgifter till Rotary Norden nr 5. Ny deadline är 1 september!
Om dessa punkter är klara, då har ni lagt grunden för bra kommunikation med medlemmar och omvärld och för att öka klubbens synlighet!

Flera klubbar är igång sedan länge med nyhetsbrev till medlemmarna och distriktets samlingssida för klubbarnas evenemang (program) växer.

Stöd för alla funktionärer som ska registrera evenemang, skriva artiklar, göra nyhetsbrev och utskick:
  • Självstudier med hjälp av supportsidorna på distriktswebben!
  • Webbutbildning, se nedan. Uppmana berörda klubbfunktionärer att delta!

Lästips

Kom igång med regelbundna nyhetsbrev

Särskilt i dessa tider är det viktigt att hålla god kontakt med alla klubbens medlemmar. Nyhetsbrev är en kraftfull funktion i ClubRunner. Det är lätt att redigera ett nyhetsbrev, göra snyggt med bilder och det är snabbt att skicka ut. Se t ex min klubbs medlemsbrev. Läs mer på supportsidan Nyhetsbrev.

Utnyttja inbjudan och anmälan till evenemang

Det är gjort på någon minut att skicka evenemangsinbjudan med e-post till medlemmarna. Särskilt när man också använder ClubRunners funktioner för anmälan blir administrationen väldigt smidig och arbetsbesparande. Se supportsidan Evenemang.

Den som lägger upp evenemang ska inte glömma att markera Visa i distriktskalender - då visas det på distriktets samlingssida På gång inom distriktet. Länka gärna till den sidan från er klubbwebb, t ex som Sofie i Strängnäs har gjort (i högerspalten under Kommande evenemang).

[klubbnamn].rotary2370.se

Adress enligt rubriken fungerar för alla klubbwebbar, men när man loggar in blir det portal.clubrunner.ca/xxxxx
Vi har valt denna lösning tills vidare, för utvärdering, eftersom en genomgående ändring av visningsadressen kostar extra.

Vi har beställt omdirigering av de gamla adresserna rotary.se/[klubbnamn], men ClubAdmin-leverantören har sagt att det dröjer och kan inte ange någon tidplan.

Sprid informationen till berörda klubbfunktionärer!

Utbildning i ClubRunner

På distriktswebben rotary2370.se finns nu tre utbildningstillfällen online:
  • nyhetsbrev och utskick 18/8
  • artiklar 20/8
  • evenemang 26/8
Föranmälan behövs ej och zoominarierna kommer att spelas in.

För den som är van att arbeta med moderna IT-verktyg är supportsidorna på distriktswebben ett snabbare sätt att komma på banan med ClubRunner, men alla är välkomna till Zoominarierna!
Supportsidorna distriktswebben har instruktioner för kärnområdena artiklar, evenemang (program), nyhetsbrev och webb, samt för införandet av ClubRunner.

Tidigare nyhetsbrev finns på distriktswebben: Om distriktet/distriktets nyhetsbrev.

Kontakta mig gärna om du har frågor!

Bästa Rotaryhälsningar
DITS 2370 (Värmdö Skärgård RK)
ClubRunner Mobile