ClubRunner nyhetsbrev nr 2

2020-05-09 Sändlista: Kontaktpersonerna i distriktets ClubRunner-klubbar.

Sprid gärna vidare till berörda inom klubben!

ClubRunner STATUS

Av de 24 hittillsvarande CR-klubbarna i distriktet är det 14 som har fått in sina medlemmar i sin CR, varav 2 synkar CR med RI (MyRotary).

Sedan sist har distrikt 2400 med 57 klubbar också startat ett ClubRunner-projekt och beställningarna är redan igång. Deras målsättning är att första omgången ska vara helt överflyttad och köra fullt i ClubRunner 15 juni!

Vår distriktswebb kan fyllas på med funktionärer, vartefter som klubbarnas medlemmar kommer in i CR-miljön. Redan finns flera av funktionärerna där, men listorna är ofullständiga ännu.

Nya supportsidor

Jag har lagt all information från Guiden som supportsidor på distriktswebben (som i övrigt inte kommer att bli klar på ett tag) och samtidigt utvidgat informationen. Jag kommer därför inte att uppdatera Guiden mer, utan uppdateringar blir på webbsidorna.

Sidorna är ordnade i teman för kärnområdena i ClubRunner: artiklar, evenemang, externa kontakter, nyhetsbrev, webb. De är gjorda så att ni ska kunna hänvisa t ex programansvariga till evenemangssidan och artikelförfattare till artikelsidan.

Det finns två sidor som är speciella för införandearbetet; en sida med Guidens steg-för-steg anvisningar (uppdaterade), en sida för lanseringen till klubbens medlemmar.

Sidorna finns på

Utbildning?

Jag hoppas att de nya supportsidorna är så omfattande att de täcker de flesta frågorna under uppstarten av era ClubRunner-konton.

Men som jag skrev i förra nyhetsbrevet inför Zoom-mötet om webbredigering så får ni signalera behoven av innehåll för nästa utbildning. En synpunkt som framfördes efter första mötet var att vardagskväll är att föredra framför lördag förmiddag!

Länk till inspelningen av vårt Zoom-möte om webbredigering finns på supportsidan Webbredigering

Fel format på telefonnummer!

Tyvärr visade det sig att telefonnumren i medlemsfilen inte skulle ha landsnummer. CR har landsnummer som default prefix i medlemsprofilen, så nummer som importeras av CR ska bara vara det svenska abonnentnumret i format 0701234567.

Felet avslöjas bara när man försöker ringa en medlem från mobil-appen, med importerat landsnummer blir förslaget +46+46701234567 och det fungerar inte.

Ni som inte har skickat in medlemsfilen ännu måste ändra till nummer utan landsnumret. Erik ska justera konverteringsprogrammet, men jag vet inte nu när han har möjlighet att göra det.

Tajming för full övergång till ClubRunner

Alla klubbar som valt CR måste vara helt över i synk med RI i god tid före 30 juni. Räkna också med det som deadline för att komma åt gammal info i ClubAdmin.

Bästa Rotaryhälsningar
Anders