2370 ClubRunner nyhetsbrev nr 1
2020-04-23 Sändlista: Kontaktpersonerna i distriktets ClubRunner-klubbar.

Sprid gärna vidare till berörda inom klubben!

CR STATUS: av de 23 hittillsvarande CR-klubbarna i distriktet är det 10 som har fått in sina medlemmar i sin CR, varav 2 synkar CR och RI (MyRotary).

Videomöte på lördag: välkomna på lördag 2020-04-25 för en första "supportstund" om CR. Det är upp till er som deltar vad ni behöver hjälp med, men jag gissar att ett givet ämne kan bli en kort genomgång av hur webbsidesredigeringen fungerar. Vi försöker vara effektiva och klara oss med 1 timme. Bjud gärna in andra berörda från klubben. Anslut till https://us02web.zoom.us/j/83351115446 Vi ska förstås också tala om när vi lägger nästa Supportstund. Du som inte kan vara med på lördag: maila mig med förslag eller synpunkter.

Jag gör detta utskick till er i form av ett nyhetsbrev, så att jag samtidigt med den egentliga informationen - som finns i artiklarna - kan visa er på tre aspekter av ClubRunners verktyg:

1. Enkelt att göra nyhetsbrev

Man kan se nyhetsbrevet som en paketering av info som redan finns i ClubRunner, i detta fall två artiklar, samt inledande text just för nyhetsbrevet.

Normalt har man nog också med kommande program. Någon artikel från RI kan också läggas till från RI:s RSS-flöde.

2. GDPR-säkrade icke-medlemmar

Jag har lagt in er alla som (externa) kontakter i min klubb och därför fick ni GDPR-meddelandena.

Jag valde att göra detta i min klubb så att ni ska se hur CR kommunicerar med icke-medlemmar.

Jag ska förstås lägga över CR-infon på distriktets CR framöver.
Då kommer nyhetsbreven att samlas på en webbsida.

3. Artikel-funktionen

Nedan ser ni artiklarnas bild och ingress. Klick på Läs mer leder till en webbsida (på min klubbs webb) vilket jag skulle kunnat få statistik på, om jag hade hunnit koppla i Google Analytics - alltså direkt se hur populär en artikel är.

Jag väljer i artikel-widgeten vilka artiklar ur artikelarkivet som jag vill hämta in till detta nyhetsbrev.

Webdesign för Rotary

För IT-samordnare och kommunikatörer i distriktets ClubRunner-klubbar. Dela gärna den här artikeln med klubbstyrelsen och andra berörda.

Med vårt nya kommunikationsverktyg öppnar sig många möjligheter att öka klubbens synlighet, både bland medlemmar och externt. Jobba med en kombo av målgruppsfokus, artiklar och program, krydda med bra bilder. Rotary ska växa är ett särskilt mål, både för RI-presidenten och för distriktet och dess klubbar. Rekrytering av nya medlemmar förutsätter ökad synlighet för klubben.

Tekniktips

För IT-samordnare i distriktets ClubRunner-klubbar.
Kompletteringar och uppdateringar till Guiden i distriktets startpaket för ClubRunner:
  • medlemsfilen
  • integritetspolicy (GDPR)
  • medlems- och uppdragshistorik
  • klubbens mötesplats
  • funktionärsuppdrag
  • supportorganisation.

(länk inaktuell sedan guiden ersattes av suppportsidor på distriktswebben)
ClubRunner Mobile