2370 ClubRunner nyhetsbrev nr 3

2020-06-08 Sändlista: Kontaktpersonerna i distriktets ClubRunner-klubbar.

Sprid gärna vidare till berörda inom klubben!

ClubRunner STATUS

Av de 27 hittillsvarande CR-klubbarna i distriktet är det 19 som har fått in sina medlemmar i sin CR, varav 3 synkar CR fullt med RI/MyRotary.

Skanstull (nr 28!) har just beställt CR.

Fyra "spegelklubbar" fortsätter med MyRotary eller CA och har gett distriktet läsrätt hos RI.

Tre klubbar har fortfarande inte bestämt sig.

Sammanfattning till vänster
  • Inga medlemmar i CR: skicka in medlemsfilen snarast!
  • Grön markör utan gul ring = synk med läsrätt från RI
  • Gul ring = full synk med RI
  • Rött kryss = ingen synk med RI
  • Blått kryss = sagt upp PUB-avtal med SRS

Vår distriktswebb är påfylld med funktionärer från de klubbar som finns i CR-miljön. Bara några saknas nu.

Distrikt 2400 har fått 18 konton i första omgången som ska vara i produktion 15 juni och 20 konton till beställs i dagarna!

Full övergång till ClubRunner senast 25 juni

Alla klubbar som valt CR måste vara helt över i synk med RI i god tid före 30 juni. Deadline för att komma åt gammal info i ClubAdmin är 25 juni *.

Vänta inte till sista dagen med att spara från ClubAdmin! Nyligen var det trassel i CA så att alla ändringar som gjorts under 8 dygn försvann ....

gäller klubb som har sagt upp PUB-avtalet med SRS, för övriga möjligen några dagar till innan distriktet lämnar SRS och tillgången till ClubAdmin upphör.

Checklista för snabbspår

Supportsidan om införande av CR har nu med en checklista för snabbspår för att extra snabbt komma på banan med CR.

Supportsidorna

på distriktets CR-webb innehåller allt ni behöver för införandearbetet. Dessutom finns sidor för kärnområdena i ClubRunner: artiklar, evenemang, externa kontakter, nyhetsbrev, webb. De är gjorda så att ni ska kunna hänvisa t ex programansvariga till evenemangssidan och artikelförfattare till artikelsidan.

PDF-guiden som jag skickade ut i början är därmed historia.

Webbadresser - URL

Distriktets webmaster Erik Liljencrantz testar olika sätt att ändra CR-klubbarnas webbadresser till [klubbnamn].rotary2370.se utan att det ska kosta extra. Vi återkommer snarast om detta. Ni behöver inte göra något ännu. Om det skulle kräva kostnad för säkerhetscertifikat etc kommer varje klubb att få ta ställning till det.

Uppsägning av PUB-avtal med SRS

SRS IT-grupp behöver få in uppsägningarna så snart som möjligt för att planera sitt arbete, se supportsida. Distriktet har rekommenderat alla CR-klubbar att säga upp personuppgiftsbiträdesavtalet med SRS (D2390 har gjort samma) eftersom klubbarna inte bör sprida medlemmarnas personuppgifter till externa databaser.

Utbildning?

Jag hoppas att supportsidorna täcker de flesta frågorna under uppstarten av era ClubRunner-konton.

Det är väldigt olika hur långt ni kommit med era CR-konton, så därför har jag satsat på att successivt förbättra supportsidorna vartefter som jag har fått frågor från er. Även om det inte finns ett gemensamt behov just nu så tror jag att vi efter sommaren ska göra några temabaserade on-linekurser, t ex om att jobba nyhetsbrev, evenemang med anmälan, artiklar, externa kontakter. Kom gärna med synpunkter till mig!

Inspelningen av Zoom-mötet om webbredigering finns med länk på supportsidan Webbredigering

Bästa Rotaryhälsningar
Anders