D2370 nyhetsbrev om ClubRunner 16 juni 2021

• IT-samordnare
för kännedom till DG, DGE, AG

Bästa CR-klubb!

Inför det nya Rotaryåret hoppas jag att sittande styrelse kan lämna goda erfarenheter av ClubRunner till nya styrelsen - och kanske idéer på hur klubbens kommunikation och synlighet kan ökas. RI:s strategiska prioriteringar är
  • Öka vår genomslagskraft
  • Utöka vår räckvidd
  • Öka medlemmarnas engagemang
  • Öka vår förmåga att anpassa oss
och då behövs bl a bra kommunikation i flera kanaler, vilket ClubRunner stödjer.

Läs gärna supportsidan om Synlighet.

Utbilda nästa års funktionärer

Nya funktionärer finner utbildning, instruktioner och tips på distriktets supportsidor för ClubRunner som är strukturerade i funktionsområden.

Supportsidorna innehåller också utbildningsfilmer för många områden.
På startsidan för ClubRunner-support finns bl a en snabb översikt av ClubRunners funktioner (video 16 minuter) - den bör alla funktionärer se för veta vad styrelsen kan använda för att utveckla klubbens verksamhet.
För några vanliga roller i klubben går det att direkt hänvisa till fokuserade supportsidor med instruktioner och tips om viss funktion:

Synka medlemsregistret med RI inför halvårsfakturan!

Använd supportsidan RI-integration för instruktioner om synkroniseringen med RI (MyRotary), så att ni inte får onödiga kostnader för avslutade medlemmar som inte har avregistrerats hos RI.

Se över behörigheterna för klubbens funktionärer

I ClubRunner sätts behörighet på person, inte på rollen. Därför ändras behörigheter inte automatiskt vid halvårsskiftet. Behörighet i ClubRunner ligger kvar tills den ändras.

Tillträdande funktionärer behöver uppgraderad behörighet redan nu för att förbereda sina insatser och för att lära sig ClubRunner. Efter sommaren kan det vara läge att sänka behörighet för avgångna funktionärer.

Läs mer om behörigheter på supportsidan Medlemskap, behörigheter, sekretess.

ClubRunner växer i Rotary-Sverige

Vi tre distrikt som redan kör ClubRunner kommer att få sällskap av flera svenska distrikt! SRS (som äger ClubAdmin) har nämligen beslutat lägga ner ClubAdmin senast 30 juni 2022 och rekommendera klubbar och distrikt att gå över till ClubRunner. Flertalet distrikt kommer sannolikt att införa ClubRunner under nästa Rotaryår.

Detta glädjer oss mycket eftersom vi alla är betjänta av att Rotaryklubbar och distrikt i övriga Sverige också använder moderna kommunikationsverktyg för att förbättra Rotarys verksamhet och synlighet. Med samma system blir det lättare att dela information och bl a blir det möjligt att söka medlemmar i alla distrikt som använder ClubRunner. Redan nu går det förstås att söka i distrikten 2370, 2390 och 2400 - länk finns på distriktswebben under Support/Sök medlem.
Supportsidorna distriktswebben har instruktioner för bl a kärnområdena artiklar, evenemang (program), nyhetsbrev och utskick samt webb. Till dessa områden finns utbildningsfilmer på svenska.

Tidigare nyhetsbrev finns på distriktswebben: Om distriktet/distriktets nyhetsbrev.

Kontakta mig gärna om du har frågor!

Bästa Rotaryhälsningar
DITS 2370 (Värmdö Skärgård RK)
ClubRunner Mobile