D2370 nyhetsbrev om ClubRunner 2023-04-01

Snart nytt rotaryår (igen)!

Till distriktets ClubRunner-klubbar:
  • president
  • inkommande president
  • sekreterare
  • inkommande sekreterare
  • skattmästare
  • inkommande skattmästare
  • IT-samordnare
För kännedom till distriktsteamet

Sprid information till berörda i klubben!

Bästa CR-klubb!

Inför det nya rotaryåret hoppas jag att sittande styrelse har många idéer till det inkommande funktionärsteamet för att förbättra klubbens kommunikation och synlighet - vilket ni absolut kan göra med stöd av ClubRunner.

Läs gärna supportsidan om Synlighet.

Utbilda nästa års funktionärer

På startsidan för distriktets ClubRunner-support finns ett upplägg för utbildning av klubbfunktionärer (på svenska):
  1. Intro till ClubRunner (film 15 min)
  2. Översikt för klubbfunktionärer (film 19 min)
  3. Rollbaserad utbildning i ClubRunners olika funktioner.
SPRID DETTA TILL ÖVRIGA FUNKTIONÄRER!

ClubRunner i Kanada erbjuder Changeover Training i en webinarieserie på engelska under april.

Filmerna från PETS 18 mars ger också utmärkt internutbildning och inspiration för både nya och gamla funktionärer, se dokumentationssidan PETS-23.

Se över behörigheterna för klubbens funktionärer

Tillträdande funktionärer behöver uppgraderad behörighet redan nu för att förbereda sina insatser och för att lära sig ClubRunner. Efter sommaren kan det vara läge att sänka behörighet för avgångna funktionärer.

I ClubRunner sätts behörighet på person, inte på roll. Därför ändras behörigheter inte automatiskt vid halvårsskiftet, utan ligger kvar för personen tills den ändras.

Läs mer på supportsidan Behörighet, sekretess.

Funktionella nyheter på G i ClubRunner

Den svenska användargruppen (de sju distrikten som har CR) hade nyligen webbmöte med ClubRunners produktansvarige och fick då bl a följande positiva besked:
  • Push-notiser i CR:s mobilapp planeras komma under Q2. Detta är mycket efterfrågat av er i klubbarna, så det blir en höjdare! Ni som har frågat om möjligheter till SMS till medlemmarna vet ju nu att SMS f f a blir en kostnad, vilket gör det ointressant i Rotarysammanhang.
  • Ny evenemangsmodul är "nästan klar" och med lite flax kommer den möjligen redan under Q2. Bl a kan vi då lägga in bilder p s s som i andra moduler (nuvarande evenemangsmodulen tillhör de äldsta i CR, därför har den ingen koppling till CR:s bildbibliotek).
  • Nya betalningspartners är också på G, med kortbetalning som funkar för oss i Europa (idag bara PayPal). Kopplingen till olika CR-funktioner kommer successivt, vartefter som CR hinner byta ut de äldsta modulerna i systemet.

Prishöjning 7 %

ClubRunner har meddelat en prishöjning för nästa abonnemangsperiod som för vårt distrikts klubbar är från 2023-09-01. Priset höjs då från 7 USD till 7,5 USD/år. Som tidigare är underlaget antal medlemmar, hedersmedlemmar och övriga användare, avstämningstidpunkt brukar vara under senare delen av juli.

Till sist: använd supportsidorna!

Supportsidorna distriktswebben har instruktioner för bl a kärnområdena artiklar, evenemang (program), nyhetsbrev och utskick samt webb. Till dessa områden finns utbildningsfilmer på svenska.

Tidigare nyhetsbrev finns på distriktswebben: Om distriktet/distriktets nyhetsbrev (flik ClubRunner).

Kontakta mig gärna om du har frågor!

Bästa Rotaryhälsningar
DITS 2370 (Värmdö Skärgård RK)
ClubRunner Mobile