D2370 nyhetsbrev om ClubRunner 2020-09-01

Verksamhetsstöd för ökad synlighet!

Till
  • CR-klubbarnas presidenter
  • CR-klubbarnas kontaktpersoner/kontoadmin
  • CR-klubbarnas IT-samordnare
För kännedom till DG, AG

Sprid denna information till andra berörda i klubben!

Bästa ClubRunner-klubb!

Tack ni som har ställt frågor om nya sätt att jobba i klubben med stöd av ClubRunners funktioner. Jag uppdaterar supportsidorna löpande med tips om sådant, förutom att jag arbetar in även svar på enklare frågor som är allmängiltiga.

Några klubbar behöver fortfarande åtgärda en eller flera av de punkter jag skrev om i början av augusti: synkronisering med RI, årets funktionärer, lansering till medlemmarna och tidningsval. Se förra nyhetsbrevet.

Kommunikation ökar klubbens synlighet

För att öka klubbens synlighet utåt och inåt bör ni se över funktionärernas roller och hur ni ska arbeta mot målgrupper som prioriteras (nya medlemmar?). Arbetet underlättas om någon klubbmedlem som i sin yrkesroll har arbetat med kommunikation kan ta på sig en samordningsroll.

Funktionärerna bör uppmuntras att löpande skriva artiklar om sitt ansvarsområde. De bidrar då till ett informationsflöde som används för öka klubbens synlighet i ClubRunners kanaler webb, nyhetsbrev och mobil-app, men också genom att artiklarna kan delas i sociala media och på så sätt driva trafik till klubbwebben.

Exempelvis traditionella veckobrev kan behöva ett omtag för att nå bättre verksamhetseffekt med hjälp av artiklarnas format och publicering på klubbwebb och i sociala medier.

Funktionärerna finner utbildning i ClubRunners funktioner på distriktets supportsidor, nu också med flera filmer (se nedan).

Användningstips

1. Styr Rotaryutskick till prioriterad mapp i mottagarens e-postprogram. Se exempel för Gmail längst ner på supportsidan Utskick.

2. Mötesinfo som ni inte vill visa publikt, t ex online-länk, kan skyddas av inlogg om ni lägger den i Admin/Club Info & Settings under Meetings/Onlinemöte. Då syns informationen bara för inloggade medlemmar i klubben och distriktet.

3. För webbredaktören: Den nya bildkarusellen har flera inställningsmöjligheter än den gamla. Widgeten heter Carousels/Dynamic Carousel (den gamla är Widgetar som visar information/Karusell).

Klubbarnas rotary.se-adresser

Vi har begärt att SRS (som administrerar den av RI ägda domänen rotary.se) ska omdirigera våra tidigare adresser rotary.se/[klubbnamn] till våra nya adresser. SRS har anfört tekniska problem med detta och jag kan därför inte ange någon tidplan, men vi ligger på SRS om ärendet.

Aktuellt från ClubRunner

På ClubRunners online-event Experience 2020 kom nyheten att de arbetar med att mobil-appen ska få s k pushnotiser. Det blir utmärkt för att skicka notiser till medlemmarna direkt till deras mobilskärm!

Som ni nog har sett blir mer och mer i CR översatt till svenska. Den nya startsidan hör till det som snart ska bli på svenska. ClubRunner uppdaterar systemet varannan torsdag och ofta innefattar det några förändringar i språkpaketet.

Utbildningsfilmer

På distriktswebben rotary2370.se finns  utbildningsfilmer om ClubRunners fyra kärnområden (på resp supportsida):

Till sist: använd supportsidorna!

Se nedan.

Supportsidorna distriktets ClubRunner-webb har instruktioner för bl a kärnområdena artiklar, evenemang (program), nyhetsbrev och utskick samt webb. Till dessa områden finns utbildningsfilmer.

Tidigare nyhetsbrev IT finns på distriktswebben: Om distriktet/distriktets nyhetsbrev.

Kontakta mig gärna om du har frågor!

Bästa Rotaryhälsningar
DITS 2370 (Värmdö Skärgård RK)
ClubRunner Mobile