Publicerad av Åsa Hörnberg den 15 Nov 2022
Vi har nu skickat 100 000 USD till Ukraina! Genom ett Multidistrict Disaster Response Grant fick de svenska och lettiska distrikten 2410, 2340, 2350 och 2370 samt två Rotaryklubbar i Ukraina detta beviljat av The Rotary Foundation. Projektet i Moshchun utanför Kiev bygger billiga modulhus så att folket kan bo kvar medan byn återuppbyggs.

På grund av kriget i Ukraina har miljontals människor flytt från frontlinjens städer och byar där deras hem är delvis eller helt förstörda och flyttat till centrala och västra regioner i Ukraina. Raketangrepp från ryska angripare har förstört bostäder även i områden långt från frontlinjen. Människor tvingas sova i kalla delvis förstörda källare utan el, vatten och grundläggande sanitet.

Lokala kommuner använder alla typer av offentliga lokaler (idrottshallar och andra statliga eller kommunala lokaler) för att ta emot människor. Ändå finns det en brist på elementära saker - sängar, madrasser, kuddar, sängkläder, filtar. Tack vare rotarianernas insatser har mer än 5 000 människor hittat tillfälliga härbärgen med åtminstone en minimal komfort. Ändå är behoven mycket större.

I Kiev-regionen är många mindre byar och städer helt förstörda. Frontlinjer är långt ifrån dessa platser nu; människor skulle vilja återvända, men det finns ingenstans att bo. Rotary har tagit upp ett projekt i byn Moshchun: att bygga billiga, små modulära bostäder som kan placeras på gårdar i den förstörda byn. Människor kan bo på sin egen mark, om möjligt, arbeta på sina tidigare arbetsplatser och parallellt – gradvis återställa sin livsmiljö.

Ett 50-tal modulhus är redan byggda tack vare Rotary, men det behövs många fler.

Projektbidraget som vi skickar ner kommer dels att användas för att utrusta tillfälliga boenden som byggts i Rakhiv med sängar, madrasser, filtar, kuddar och lakan. Det kommer även att gå till två modulhus som kommer att byggas i Moschun.

Tillsammans med IOM International Organization of Migration undersöker man om dessa tillfälliga boenden håller standard. Tillsammans med de lokala myndigheterna har man kommit överens om att då de inte längre behövs för internflyktingarna kommer de att kunna användas av andra utsatta grupper såsom kvinnor samt barn som lever med våld i hemmet.

Hör mer