Publicerad av Claes Nilsson den 14 Jan 2021
Det största enskilda projektet, efter Polio i den gemensamma Rotary världen är våra Peace Centers. En två års mastersutbildning i freds och konflikthantering vid något av våra sju utvalda universitet världen över. Uppsala är ett av dessa och har varit igång sedan 2012. Ca 10 nya studenter antages varje år till Uppsala. Fred är ju ett av Rotarys fokusområden och har så varit ända sedan vi var med i skapandet av FN.

Vårt distrikt stödjer denna verksamhet i Uppsala med ett årligt bidrag på 6 000 kr. För detta får vi varje år tillgång till en student, Peace Fellow, som blir speciellt kopplad till vårt distrikt och som gärna har kontakt med klubbarna och kan engageras för föredrag, träffar mm.

Av årets studenter är det Francisco Urrutia från Mexiko som är kopplad till oss. En härligt öppen och glad kille som är intresserad av kontakt. I min klubb, Stockholm Söder, hade vi ett bra digitalt klubbmöte med tema Peace Center där Francisco var uppkopplad och han presenterade sig och svarade på frågor. Ett bra tips till andra klubbar.

Francisco väntar på er kontakt, urrutia.93@hotmail.com.

Det finns i dagsläget drygt 1000 Peace Fellows och alumni från mer än 100 länder spridda över världen.

Se gärna presentationsfilm på 19 minuter nedan eller läs det senaste mycket innehållsrika nyhetsbrevet från december.