Publicerad av Claes Nilsson den 11 Sep 2020
RFE
RFE är en utbytesform som funnits länge inom Rotary men är ganska ny i vårt distrikt. Man bor hemma hos Rotarianer eller på hotell om så önskas. Detta skapar ofta nya, spännande och långvariga relationer. Ganska snart därefter blir det återbesök med en grupp från det andra distriktet på motsvarande sätt. Är du nyfiken så läs vidare.

RFE är ett utbyte mellan två distrikt där en mindre grupp på 8-12 personer besöker ett annat distrikt någonstans i världen under ca en vecka. Det mottagande landet skapar ett genomtänkt program för att ge bra inblick i landets kultur, näringsliv, natur, politik etc. En fantastisk möjlighet att lära känna ett land och några av dess människor på ett mycket djupare sätt än via ett vanligt semesterbesök.

Senast vi hade ett RFE i vårt distrikt var 2014 och då var det utbytet med Taiwan. Vår grupp var då på 12 personer som har många härliga minnen att dela. Om man åker med måste man också ställa upp och delta i programmet på hemmaplan. Vi har historiskt inte varit så aktiva med RFE men vill nu undersöka om intresse finns att delta och arrangera ett utbyte.

I vårt distrikt är det Gunilla Marklund Oxelösund RK som är ansvarig för RFE. Har du intresse eller bara nyfiken och vill veta mera så kontakta Gunilla. Du har kanske också idéer eller önskemål om intressant land/område. Se detta som ytterligare en Möjlighet Rotary Öppnar.

Är du intresserad av ett kommande RFE? Kontakta Gunilla Marklund k.gun.mark@gmail.com.

Läs gärna mer på rotary.org