Publicerad av Nils Åkerlund den 14 Jan 2021
I samband med World Polio Day den 24 oktober utmanade Trosa RK alla sina medlemmar att ge en individuell gåva till TRF och Polio Plus. Det blev ett fantastiskt resultat med hela 108 000 kr som bidrag till utrotningen av Polio. Hur är detta möjligt? Läs vidare och ta del av hur de gjorde. Modellen kan kopieras och utnyttjas när som helst. Någon klubb som vill utmana Trosa?

Trosa RK:s medlemsutmaning

Mot bakgrund av att Trosa Rotaryklubbs verksamhetsplan innehöll en punkt om att öka bidragen till PolioPlus och årliga fonden beslöt styrelsen att uppmärksamma World Polio Day med en extra insamling. Då också presidenten i Rotary International, Holger Knaack, har som en av fyra fokuspunkter att under året intensifiera arbetet med att utrota polio, sammanföll våra mål.

Inspirerad av Bill och Melinda Gates utmaning om att dubbla varje insatt dollar beslöt styrelsen att också ta samma utmaning.

I anslutning till ett klubbmöte, vid tiden för World Polio Day, genomfördes denna insamling bland medlemmarna.

Steg 1: 12 100 kr + 24 200 kr = 36 300 kr

Resultatet av insamlingen i klubben blev 12 100 kr som tredubblades av klubben till 36 300 kr, som sändes till Rotary International.

Steg 2: 36 300 kr + 72 600 kr = 108 900 kr

I nästa steg tredubblades det beloppet av Bill och Melinda Gates till 108 900 kr.

Trosa Rotaryklubb är stolt över resultatet, och skickar gärna utmaningen vidare till andra klubbar!

Nils Åkerlund
President Trosa Rotaryklubb