Publicerad av Hans Bohman den 09 Oct 2020
Katrineholms Rotaryklubb har en fond från 1949 med syfte att ge gymnasieelever möjlighet till språkstudier utomlands. Klok förvaltning har gett en fantastisk utveckling. Idag delas det ut 10 stipendier á 23 000 kr. En fantastisk möjlighet för ungdomar i Katrineholm!

Resestipendiefonden skapades i slutet av 1940-talet av ett antal Rotarymedlemmar som samlade ihop ett startkapital och la detta i en stiftelse. Om jag minns rätt var startsumman runt 50 – 60 000 kr som idag har ett värde på ca. 11 000 000 kr. Fonden förvaltas idag av företag inom Robur. Dessförinnan förvaltades den av medlemmar i Rotary, Starkast utvecklingen lyckades vår nestor Carl-Edvard Sturkell med, värdet accelerade kraftigt under hans noggranna hantering.

Avkastningen delas numera ut till 2-årselever på gymnasieskolan som läser språk. Syftet är att eleverna som erhåller utdelning skall göra en förkovran inom sitt språk. Kallas språkresa. De senaste åren har vi delat ut mellan 10-12 stipendier á 20 – 25 000 kr. Alltså i princip en kvarts miljon per år!!!!

Bilder från stipendieutdelning 2018:

Eleverna får sedan komma till ett av våra veckomöten och redovisa sin resa och upplevelse och det är för oss alla en riktigt häftig upplevelse att få ta del av deras berättelser.

Hans Bohman, President Katrineholm Rotary