Publicerad av Hans Bohman den 09 Oct 2020
Katrineholm har även en ganska nybildad fond. En nu bortgången medlem, Carl Elmroth, donerade 500 000 kr för att kunna ge stipendier till unga och etablerade entreprenörer i kommunen. Nu delar man ut två stipendier á 20 000 kr. Kan fler klubbar uppmuntra till liknande donationer?

Stiftelsen Carl Elmroths fond

Detta är en ganska ny fond instiftad 2015 av en numera bortgången medlem, Carl Elmroth, som i sitt yrkesliv drivit med bilaffärer och lyckats väl. Han donerade först 250 000 kr för att vid sin död nära inpå ytterligare donera 250 000 kr så startkapitalet var 500 000 kr och med klok förvaltning av den särskilda styrelsen för fonden, idag ha ett värde på drygt 900 000 kr.

Syftet med fonden är att främja unga entreprenörer och stipendierna skall användas för någon form av utveckling och /eller utbildning av den person som erhåller stipendiet. I år delar vi ut 2 x 20 000 kr till två stipendiater som driver lokalt företag inom byggsektorn, men har tidigare delats ut till företagare inom IT, städverksamhet, livsmedelsproduktion med flera branscher.

Hans Bohman, President Katrineholm Rotary