Publicerad av Mia Brunnberg den 17 Mar 2021
Det känns hisnande att vi har ett år med Covid 19 bakom oss! Alla uppoffringar, isoleringar, all oro och ängslan och ändå tog vi oss hit.
Utifrån perspektivet Assisterande Guvernör till 5 stycken Rotaryklubbar (E-club of Riddarfjärden, Nacka, Saltsjöbaden, Värmdö Skärgård och Fryshuset) kan jag inte känna annat än stolthet över att vara Rotarian och stolthet över dessa 5 klubbar.

Mars 2020 fick vi alla helt släppa det vi var vana vid, regelbundna lunch/frukostmöten, kamratskapen, aktiviteter och projekt. Hur ska vi ta oss framåt? Hur gör vi nu?

Dessa frågor kom till oss alla och klubbarna tog sig an dessa utmaningar med olika hastighet. Värmdö Skärgård RK var snabba att ställa om - fysiska frukostmöten på fredagar var snabbt zoom-möten istället. Föredragshållare kom och höll spännande föredrag.

De andra klubbarna behövde kanske litet mer tid men sakta men säkert kom man igång.

Nacka fick igång sina digitala möten och har idag en lång, LÅNG, lista på kommande föredragshållare. Fryshuset med alla sina kraftfulla planer på projekt höll hybridmöten i det längsta (frukostmöten på plats med en dator på för dom som ville delta via zoom). Idag bara digitala möten. E-club of Riddarfjärden är vana vid digitala möten så skillnaden är på marginalen även om alla längtar efter den månatliga middags-träffen. Saltsjöbaden förlorade sin lokal tidigt och fick ställa om helt men har idag spännande, digitala möten.

Varför beskriver jag då allt detta? Det är ju något alla Rotaryklubbar tvingats till! Jo - jag vill dela med mig av känslan av stolthet. Inte ens en pandemi kan stoppa oss rotarianer - vi ställer om, vi ställer upp och vi är uthålliga.

När det ser som mörkast ut så finns vi där för varandra och vi vill något. Vi VILL behålla vår kamratskap och vår klubb. Det ger styrka och mod - vilja att fortsätta och hålla fast vid våra  gemensamma värderingar.

Vi närmar oss ett nytt Rotary-år 1 juli och min förhoppning är att viljan att fortsätta och stå upp för vår klubb kvarstår!

Stockholm 2021-03-03
Mia Brunnberg