Publicerad av Leif Herlitz den 11 May 2022
Välkomna till denna utställning som är en del i vår klubbs "Rädda Östersjön". Målet med vårt engagemang är att på lång sikt bidra i arbetet med att göra Östersjön till ett renare och livskraftigare hav.
Igår besökte Helene och Jan biblioteket i Trosa och satte upp alla 67 affischer skolbarnen skapat. Vår värdinna var Ellen Larsdotter Walle som är Barnbibliotekarie. Hon var mycket entusiastisk över att få ordna denna utställning.

173 elever i klasserna 4-6 i Kyrkskolan och Skärlagsskolan har deltagit i en tävling anordnad av vår klubb i nära samarbete med Länsstyrelsen i Södermanlands län samt Trosa Kommun. Elever har efter föreläsningar och exkursioner skapat dessa affischer som baserats på deras egna tankar om situationen för vårt älskade hav.

Vilket fantastiskt engagemang hos våra skolelever i Trosa och Vagnhärad omkring "Rädda Östersjön" och vi kan vara mycket stolta över vår lokala Rotaryklubb och de medlemmar som aktivt och uthålligt driver projektet med framgång.

När ni besöker Trosa centrum, passa gärna på att gå in och se alla dessa fina affischer, eller se dem alla på Trosaklubbens webb.

Mer info finns på Trosaklubbens projektsida Rädda Östersjön.

Här är några av de affischer som visas i Trosa biblioteket:

Det är ett stort engagemang hos skolledningen:

"Vad roligt! Vi mailar ut till våra föräldrar.

Det har varit ett jättespännande och lärorikt projekt för oss på Kyrkskolan!

Louise Rehnström
Biträdande rektor, Kyrkskolan"

Som tack för deltagande och fantastiska affischer får alla elever ett heldagsbesök till Naturum vid Stendörren. Målet är att ytterligare fördjupa kunskaperna och öka engagemanget för Östersjön.

Glada hälsningar

Leif Herlitz