Publicerad av Nils Åkerlund den 11 Sep 2020
Lördagen 5 september genomfördes projektet Trosa Broar. I samarbete mellan Rotary och Cykling Utan Ålder erbjöds Trosaborna och Trosabesökare en åktur över Trosas broar lördagen den 5 september. I ett strålande septemberväder fick ett 20-tal resenärer möjlighet att se Trosa från sadeln.

I samband med denna aktivitet genomfördes en insamling till förmån för projektet Cykling Utan Ålder som behöver stöd för service och underhåll av sina cyklar, och för Rotarys prioriterade biståndsprogram Polio Plus.

Här följer en kort reflexion från Börje som är en av piloterna:

Det kom två damer vandrande med tunga kassar och jag frågade om de ville åka. De svarade att de bara skulle gå till bilparkeringen vid hamnen så någon tur var inte aktuellt, menade de.

’Men jag kan skjutsa er ner till hamnen’ svarade jag och de tyckte till slut att det inte var någon dålig idé. Vi körde sedan ner till hamnplan och vidare genom björkallén lugnt och stilla och så småningom ända fram till den parkerade bilen.

Då hoppade den något yngre damen av medan hennes mamma satt kvar. Hon bad om att få ta en bild på sin glada mamma sittande i cykeln och på en nästan lika glad pilot stående bredvid. Jag som pilot ville ju inte sitta bakom skynket när hon skulle ta en fin och minnesvärd bild.

En annan speciell upplevelse var en familj med två ungar som stannade oss på torgbron och frågade om även barn kunde få åka. Naturligtvis sa jag och hänvisade dom till cyklarna som finns utanför Team Sportia. Sedan hörde jag tydligt ungarnas glada tjut.

Dessa två händelser har övertygat mig om vår gemensamma och fina insats!

Detta är min slutsats: Cyklarna och möjligheten att få uppleva Trosa på ett nytt sätt kommer att bli ett lika uppskattat inslag som att strosa i Trosa och ta bilder på dom fina husen efter ån. Vi kommer definitivt att vara gynnsamma för besöksnäringen och för att skapa minnesvärda upplevelser i Trosa. Nästa gång kan vi kanske sprida ut oss lite mer och bevaka besökare som har olika ärenden till skilda ställen och gärna kan behöva skjuts, speciellt om de har famnen full av påsar och paket.

Piloten heter Peter Lantz och är projektansvarig för Cykla Utan Ålder inom Trosa rotaryklubb.

------------------------------------------------------------------------
Tillägg i juni 2021 av projektets korta videopresentation: