Online Registration
  • Registration for this event is now closed.
Nynäshamns gästhamn
Fiskargränd 5
Nynäshamn,  14930
Sweden

Rotaryseglingar med Tre Kronor af Stockholm eller i dagligt tal Briggen Tre Kronor

Vi har som medlemmar i Rotary möjlighet att få delta i en fantastisk upplevelse, nämligen att få segla en heldag (8 timmar) med Briggen Tre Kronor. Ta gärna med gäster!

Rotary och Expedition Rädda Östersjön har de senaste 3 åren arrangerat flera uppskattade seglingar med segelfartyget Tre Kronor af Stockholm i Stockholms inre skärgård. Nu vidgar vi perspektiven och ger Rotaryklubbar utmed kusten mellan Stockholm och Arkösund möjligheten att följa med på dagsturer med fartyget.

Segelfartyget

Tre Kronor av Stockholm är ett unikt fartyg: Hon byggdes på Skeppsholmen i Stockholm och sjösattes 2005, HKH kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor. Fartyget är en del av det maritima kulturarvet, likväl ett modernt fartyg i den mening att det uppfyller moderna krav på säkerhet, utrustning och komfort. Fartyg bemannas av 13 sjömän och ombord finns hytter, byssa (restaurangkök), salonger och WC. Det finns utrymme för 40 passagerare vid varje delsträcka.

Seglingen

Seglingen startar kl.10 på förmiddagen. Väl ombord hälsar kapten välkommen och berättar om dagens segling. De passagerare som önskar är välkomna att delta aktivt i själva seglandet. Under dagen serveras förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika. Vi har egen kock ombord som bakar och lagar all mat från grunden. Menyer och råvaror väljs med hänsyn till ekologi.

Intrycken från segling och fartyg dominerar dagen. Men vi kommer också att ge en introduktion till Östersjöns utmaningar och framtid.

Segling är beräknad till 8 timmar med avgång kl.10.00 och ankomst kl.18.00. Vi har som ambition att alltid segla men ibland måste vi stötta med motor för att kunna hålla tidtabellen.

Seglingsdag och sträcka

Onsdag den 8 juni, Nynäshamn till Oxelösund

• Avgång: Nynäshamn, kl.10.00
  • Ankomst: Oxelösund, kl.18.00. Obs! Ny plats för ankomsten till Oxelösund:
    Segelfartyget ankommer till Oceankajen, Fiskhamnsvägen ut mot Femöre
  • Segling via Landsort över havet

Rotaryseglingar erbjudes också den 4/6 från Kastellholmen/Stockholm till Stavsnäs, den 5/6 från Stavsnäs till Nynäshamn och den 9/6 från Oxelösund till Arkösund. Mera info hittar Du i kalendariet.

Pris per person för en dagssegling inkl. måltider och moms är 1.700 kr.

Genom "ONLINE REGISTRATION, Medlemmar" ovan.
Gäster är också välkomna.
Antalet deltagare är begränsat till 40 per seglats och det är naturligtvis först till kvarn ..... som gäller.

Betalning och frågor

• Anmälan är definitiv när distriktet erhållit betalningen av 1.700 SEK per person
    till swish 123 313 35 84 eller bankgiro 197-0045.
    Ange ditt namn, din klubb och att det gäller Rotarysegling samt datumet för seglingen vid betalningen
  • Kontakta gärna Gun-Marie Östedt-Axelsson på 070-284 28 16 om du har några frågor eller önskar ytterligare information.

Många av klubbarna i distrikt 2370 är aktiva med olika Östersjö-relaterade projekt. Det finns också många andra organisationer som distriktet och klubbarna samarbetar med.

Läs mer på distriktets temasida Rädda Östersjön.