Stockholmsmässan
Älvsjö,  12530
Sweden

Båtmässan 2022 är inställd

Idag 18 januari har Båtmässan "Allt för sjön" tagit beslut om att ställa in mässan i mars och att därmed flytta fram den i tiden, förmodligen ett år, men det kan också bli aktiviteter innan dess.

Vi tackar de klubbar som anmält sig för engagemanget och kommer naturligtvis att betala tillbaka 500 SEK till de klubbar, som har betalat.

Men vi kommer under det närmaste året att ha tillgång till appen "Allt för sjön", vilket innebär att detta blir ett sätt för klubbarna att få exponera sina aktiviteter i "Rädda Östersjön" projektet. Vi återkommer till kontaktpersonerna i denna fråga längre fram.

Bästa Rotaryhälsningar,
Distriktskommittén för "Rädda Östersjön" kommittén
/Guje

Båtmässan 2023?

Den ursprungliga planeringen, vilken vi hoppas kan tas i bruk 2023:

Distriktet har bokat en monter på båtmässan "Allt för sjön" 2022, som äger rum den 11-20 mars. Båtmässan kommer då att fira sitt 100-årsjubileum. Vi har dessutom beställt "appen" (se bilaga), eftersom vi tror att detta är ett effektivt sätt att nå ut. Distriktet har avsatt 10.000 SEK för att kunna medverka på detta sätt.

Vi tror att båtmässan är en möjlighet för oss att synas och att nå ut med information om vårt "Rädda Östersjön" projekt, dvs. tala om vad vi gör och varför. Som Du ser av hemsidan www.alltforsjon.se så räknar man med 400 utställare och 70.000 besökare. Vissa av dagarna pågår också Antikmässan och Sportfiskemässan parallellt.

Mässan själv kommer också i samband med sitt 100-årsjubileum att agera för Östersjöns miljö genom sitt projekt "Skit i sjön - Östersjön", vilket borde förstärka alla besökares medvetande om miljön i Östersjön på ett sätt, som också kommer att gynna vårt budskap.

Vårt distrikts klubbar har fått en förfrågan om man vill engagera sig och medverka till en kostnad av 500 SEK. Detta innebär att klubben får möjlighet att exponera information om sin verksamhet både i montern och i "appen".

Följande 15 klubbar från distrikt 2370 har anmält att de önskar delta: Nacka, Nyköping, Nyköping-Gripen, Nyköping-Öster, Nynäshamn, Oxelösund, Stockholm-Fryshuset, Stockholm-Skanstull, Stockholm-Sydväst, Stockholm-Söder, Strängnäs, Strängnäs-Bisp Thomas, Trosa, Värmdö-Skärgård och E-club of Riddarfjärden. Alla dessa klubbar hälsas på detta sätt varmt välkomna "ombord".

Tanken är att de medverkande klubbarna skall vara på plats i montern ett antal timmar enligt ett bemanningsschema, som vi kommer att upprätta längre fram.

Syftet är alltså att visa upp exempel på vad klubbarna gjort på egen hand eller tillsammans med våra partners i "Rädda Östersjön" projektet för att skapa medvetande, väcka intresse och bygga förtroende, dvs. attrahera såväl nya medlemmar som nya partners.

Vi kommer också längre fram att genomföra en utbildning för att alla som står i montern skall ha samma budskap och återkommer här med inbjudan till medverkande klubbar.

Vårt granndistrikt 2350 (Uppland) har nu tagit beslut om att också medverka i mässan genom att dela montern med oss. Vi väntar just nu besked om vika klubbar, som önskar delta och engagera sig.

Hör gärna av Dig till Guje på telefon 070-284 28 16 eller e-post gog.axelsson@telia.com om Du har några frågor eller önskar ytterligare information.

Bästa Rotaryhälsningar,
Distriktets "Rädda Östersjön" kommitté